Ieri, presa a dezvăluit existenţa unei scrisori de garanţie în valoare de 194 de milioane de lei, acordată de Eximbank către Grupul Feroviar Român, unul dintre candidaţii la achiziţia CFR Marfă. Sursa: capital.ro
Scrisoarea a fost acordată GFR cu doar două zile înainte ca statul să le ceară societăţilor interesate de operatorul feroviar de transport să depuna o garanţie de 35 de milioane de lei într-un cont ESCROW (e vorba de un cont în care pot fi depozitaţi bani ce vor fi distribuiţi unei terţe părţi la îndeplinirea unor condiţii prestabilite).
Eximbank a trimis astăzi un comunicat de presă, prin care menţiona însă că garanţia pentru GFR îi va folosi companiei nu pentru a achiziţiona CFR Marfă, ci pentru o altă privatizare la care participă, în Bulgaria.
"Facilităţile acordate de către EximBank companiei Grup Feroviar Român (care participă atât la procesul de privatizare a CFR Marfă, cât şi la privatizarea BDZ Freight Services EOOD - operatorul de stat de transport de marfă pe calea ferată din Bulgaria) vizează participarea grupului la procesul de privatizare al companiei naţionale de transport feroviar din Bulgaria", scrie în comunicatul Eximbank.
Lucian Isar, fost preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR SA, explică însă pe blogul său cum ar putea fi folosiţi banii Eximbank chiar pentru privatizarea CFR Marfă.
"Banii sunt fungibili. Eximbank poate da cu împrumut (în lipsa restricţiilor explicit monitorizate) unei entităţi angajată să zicem într-o achiziţie externă şi aceştia să se întoarcă printr-o tranzacţie intra-companie şi să fie folosiţi la privatizarea CFR Marfă", explică acesta.
Fără o monitorizare corectă a utilizării banilor, dificil de realizat fără voinţă la o bancă de stat, comunicatele de presa nu au nici o valoare. Să sperăm că Eximbank nu finanţeaza o astfel de “inginerie