…Imaginea cu care deschidem acest text nu sugerează mai deloc dinamismul şi nu are nimic spectaculos. Doi oameni pe o scenă nedecorată (cea de la Auditorium „Joseph Schmidt” al USV). Constantin Chiriac, cu obârşii ieşene (dintr-o localitate de pe lângă Prut), actor şi manager.
Un moldovean care, ajuns la Sibiu, a creat acolo un festival internaţional de teatru considerat a fi al treilea din Europa (a XX-a ediţie tocmai s-a încheiat) şi, în acest context, a făcut din oraş capitală europeană a culturii. Foarte pe scurt (fiindcă ar fi multe de relatat), care a produs şi a vândut cultură, astfel trezind şi canalizând energii locale (plus naţionale, plus internaţionale...), artistice, sociale şi economice care fac nu numai ca festivalul să crească neîncetat, de la an la an, ci, totodată, municipiul Sibiu şi împrejurimile. Alături, dramaturgul (despre care în aceste zile s-a spus, din partea unor persoane cu autoritate, că ar fi acum, în lume, cel mai cunoscut – jucat – autor român din toate timpurile!) şi jurnalistul originar din Rădăuţi Matei Vişniec. Care, în mod public, în contextul acestor zile teatrale ce-i poartă numele, a vorbit adesea, despre vise... Dintre cele care, să spunem, contaminând, ar putea fi visate în mod colectiv, creativ şi cu ţinte – culturale, sociale şi economice – în zona profiturilor multiple.
Ieri, Constantin Chiriac, generos şi onest interesat (bunăoară, deoarece trimiterea unor spectacole dinspre Sibiu spre Bucovina, în continuarea ediţiilor viitoare ale festivalului din Sibiu, va determina, în ansamblu, scăderea cheltuielilor cu aceste spectacole), după ce a dat cuvântul (splendid!) actorului-recitator, a susţinut în faţa a câteva zeci de suceveni (prezentaţi protagoniştilor de coordonatoarea „Zilelor Matei Vişniec”, poeta Carmen Veronica Steiciuc) o adevărată sesiune de training gratuit de management cultural. Un curs cu exe