Conducerea CFR SA a emis zilele trecute o dispoziţie ce obligă furnizorii companiei să încaseze facturilor emise către CFR SA doar după ce vin banii de la buget. Dispoziţia împiedică astfel furnizorii să ceară penalităţi şi dobânzi companiei şi vine la trei luni de când astfel de practici au fost interzise atât de către Comisia Europeană, cât şi de legea română.
Conducerea companiei CFR SA, subordonată Ministerului Transporturilor, a emis pe data de 14 iunie o dispoziţie prin care cere tuturor directorilor subordonaţi să introducă în contractele finanţate de la buget ce vor fi semnate o clauză conform căreia furnizorii CFR SA nu pot pretinde plata lucrărilor făcute mai devreme de 5 zile de momentul la care compania de stat primeşte fonduri de la Guvern, deci indiferent de data emiterii facturii.
Dispoziţia directorului se aplică ”tuturor contractelor încheiate la nivelul sucursalei (...) având ca sursă de finanţare fonduri primite de la bugetul de stat”.
Mai precis, dacă acum un furnizor are dreptul de a fi plătit în aproximativ 30-45 de zile de la momentul la care a încheiat lucrarea şi a emis factura, directorul general impune ca în viitor furnizorii să ceară plata cel mai devreme la cinci zile după ce CFR a primit bani de la buget. În consecinţă, în cel mai bun caz, firmele pot aştepta luni bune până când bugetul CFR este alimentat cu sumele necesare.
Directivele europene eşuează la graniţa României
Problema este că dispoziţia directorului general al CFR SA, George Micu, nu numai că încalcă legea românească, dar şi prevederi europene. Directiva combaterii plăţilor întârziate, 2011/7, impune ca plata să se facă la 30 de zile de la recepţia lucrărilor. Legea 72/2013 ce transpune în legislaţia noastră această prevedere europeană interzice explicit practica, menţionând: ”Părţile nu pot conveni cu privire la data emiterii/primirii facturii