17 minute de aplauze
La Teatrul Naţional din Budapesta, după premiera din 10 mai a piesei Mephisto, în regia lui Róbert Alföldi, s-au jucat zece spectacole. Sîmbătă, 22 iunie, a avut loc ultima reprezentație. Cele peste 600 de bilete s-au epuizat în cîteva ore după ce fuseseră puse-n vînzare – multă lume a plîns, regretînd că n-a ajuns să intre în sală. Actorii au jucat ca, poate, niciodată pînă acum, şi-au depăşit cu mult propriile limite – mare parte din ei au jucat pentru ultima oară pe scena Naţionalului budapestan. Dacă Róbert Alföldi nu mai e director, pleacă şi ei, fiecare unde poate. Se destramă o trupă de zile mari, o trupă care, din rîndul publicului spectator, a reuşit că coaguleze o comunitate a iubitorilor de teatru. În timpul spectacolului, tensiunea de pe scenă şi din sală era la maximum. Au urmat 17 minute (cronometrat!) de aplauze. Apoi o tăcere profundă şi lungă..., mai lungă decît veacul. Fiecare spectator a ridicat pînă la nivelul ochilor (să nu se vadă potopul de lacrimi..., și nici ei să nu vadă lacrimile actorilor de pe scenă) o foaie de hîrtie A4, pe care scria „Mulţumim!“. La galerie, pe cele trei afişe imense se putea citi: „Dreptul la viaţă şi la libertate!“, „Mulţumim!“ şi „To be or Not to Be!“. Tăcerea a fost spartă, mii şi mii de cioburi, de sunetele tînguitoare ale unei trompete: Il Silenzio. Apoi, iar aplauze... şi flori... o pădure de flori. Apoi, tăcerea cortinei. Începînd din 1 iulie, Teatrul Naţional va fi condus de Atilla Vidnyánszky – concepţia lui privind Teatrul Naţional sau teatrul naţiunii fiind în concordanţă cu noile direcţii ale actualei politici culturale naţionale. Anamaria POP
La Teatrul Naţional din Budapesta, András Stohl interpretează rolul actorului Hendrik Höfgen din celebra piesă Mephisto a lui Klaus Mann, în regia lui Róbert Alföldi. În prima scenă, ia ore de balet de la iubita lui