Prin rolul său în stabilirea de legături între oameni şi regiuni, transportul aerian este esenţial pentru integrarea şi competitivitatea Europei. Cu 822 milioane de pasageri transportaţi în fiecare an şi o reţea formată din peste 460 de aeroporturi, sectorul are o contribuţie esenţială la economia europeană.
Liberalizarea sectorului realizată la iniţiativa UE se înscrie printre reuşitele integrării europene. Din 1997, când a început procesul de liberalizare, sectorul a cunoscut o extindere fără precedent. Liberalizarea a pus la dispoziţia cetăţenilor europeni servicii mai bune la tarife mai accesibile, permiţâd apariţia unor operatori de transport aerian cu tarife reduse, datorită cărora milioane de europeni pot în prezent călători mai ieftin. În ultimii zece ani, sectorul a trebuit, de asemenea, să se confrunte cu provocări importante: atacurile de la 11 septembrie 2001, criza petrolului şi criza economică actuală.
Transportul aerian a fost supus unor transformări ample, iar politica UE în domeniul concurenţei a jucat un rol important pe parcursul întregului proces. În temeiul competenţelor noastre de control al concentrărilor economice, am controlat tendinţa de concentrare tot mai mare între companiile aeriene — cum ar fi cea rezultată prin crearea Air France-KLM, prin fuziunea dintre Iberia şi British Airways, şi prin diferitele achiziţii făcute de Lufthansa. Am controlat, de asemenea, ajutoarele de stat acordate companiilor naţionale mai mici, care s-au confruntat uneori cu dificultăţi financiare serioase, asigurându-ne că ajutorul acordat este legat de restructurarea necesară pentru restabilirea viabilităţii acestora. De exemplu, am aprobat planurile de restructurare ale Czech Airlines şi Air Malta, în schimb Malév, transportatorul aerian din Ungaria, a cărui viabilitate nu a putut fi restabilită, a fost în cele din urmă nevoit să părăsească pi