În urmă cu zece zile, 18 români şi-au pierdut viaţa într-un accident de autocar petrecut în Muntenegru, iar alţi 29 au fost răniţi. Anchetatorii au stabilit, cu ajutorul tahografului, că autocarul românesc se deplasa cu o viteză de 80 de kilometri pe oră, de două ori mai mare decât limita admisă pentru acel sector de drum. Plecând de la acest fapt, am vrut să vedem în ce măsură profesionalismul şoferilor care merg în excursii reprezintă o preocupare majoră a reprezentanţilor agenţiilor de turism care-i angajează. Cu această ocazie am constatat că există suficiente plângeri la adresa şoferilor ale unor clienţi care au plecat în vacanţă cu autocarul. Printre acuzaţiile aduse se numără viteza excesivă a şoferilor sau falsificarea cardurilor tahograf al autocarelor. Multe dintre poveştile de groază ale turiştilor pot fi citite pe reţelele de socializare dar şi au făcut şi obiectul unor sesizări la Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului.
„Aşa este şoferul, mai repezit!”
Pe forumurile online, călătorii povestesc frecvent despre proasta comunicare pe care o au cu şoferii sau despre nerespectarea de către aceştia a legislaţiei rutiere. Astfel, cineva care semnează Ioan Istrate, spune că, în timp ce călătorea cu un autocar al firmei Amad Turistic din Sibiu, şoferul „făcea raliu cu autocarul plin, pe ruta Oradea-Arad”. „În acel moment m-am dus la şeful lor, cerându-i să-i atragă (şoferului- n.r.) atenţia să conducă în mod corect! Ştiţi care a fost răspunsul? «Conduce foarte bine şi are experienţă, dar aşa este el, mai repezit!»”, scrie călătorul pe un forum. O experienţă asemănătoare este împărtăşită de Maria, care susţine că şoferii de autocar cu care a avut de-a face se grăbesc mai mult decât este legal şi necesar. „Noi am fost anul trecut, în august, în Corfu, cu Condor Tour, şi deşi vacanţa şi condiţiile de cazare au fost unele plăcute, în drum sp