Bilantul vizitei premierului Ponta in Asia Centrala si de Est arata astfel, in linii mari: o deschidere politica demna de remarcat cu noii lideri chinezi, rezultate economice mai degraba inexistente in China, o postura stinjenitoare in Azerbaidjan, plus un sejur turistic prin Macao si un semn de intrebare legat de aeronava cu care a calatorit: a luat el avionul lui Basescu sau nu? Sa le luam pe rind.
Turneul lui Victor Ponta si al suitei sale (din care inca nu se stie in mod oficial ce oameni de afaceri au facut parte) in Azerbaidjan, Kazahstan, Uzbekistan si China a durat o saptamina, iar rezultatele au fost prezentate chiar de premier in interviuri prietenoase la Radio Romania, Radio China International si RTV. Dar care sint "realizarile" reale? Iata-le, in ordinea cronologica.
1. Azerbaidjan
Premierul Romaniei a ajuns la Baku in contratimp cu istoria. Adica la o zi dupa ce un concern azer a exclus proiectul Nabucco West (in care era parte si Romania) din competitia pentru gazele naturale autohtone. Ponta a fost pus intr-o situatie mai degraba stinjenitoare, aceea de a discuta cu presedintele azer si cu alti oficiali despre o decizie negativa pentru Romania.
Ca urmare, discutiile oficiale au parut mai degraba inconsistente. Temele au fost:
- AGRI (un proiect ce presupune transportul de gaze naturale lichefiate din Azerbaidjan in Constanta, via Georgia). Din pacate, proiectul pare deja ingropat, dupa cum arata declaratiile azerilor. Ca sa nu mai spunem ca Georgia a intrat aproape complet pe orbita ruseasca, si e greu de crezut ca va face prea multe pentru a inlesni transportul de gaze, altele decit cele rusesti, spre Romania
- proiectul Coridorului de transport de mărfuri Marea Neagră-Marea Caspică. Un proiect vechi, departe de finalizare, care se discuta la nivel de experti si nu necesita o vizita la nivel inalt