După cum am sugerat şi într-o opinie anterioară, Guvernul n-are absolut niciun interes să fim deştepţi, corect informaţi, să punem îîntrebări şi să fim capabili de prea multă gândire. Am exagerat voit folosind cuvântul „retardaţi“, nu pentru a jigni pe cineva, ci pentru a trage un mare semnal de alarmă vizavi de acest lucru. Aproape în fiecare an elevii noştri sunt ameţiţi de aşa-zise reforme ale învăţământului, mici schimbări care îi derutează şi îi supun unor stresuri suplimentare, dar nicio reformă fundamentală care să îi pregătească cu adevărat pentru piaţa muncii şi să le ridice nivelul educaţiei. Toate examenele, atât la final de clasa a VIII-a, cât şi la final de liceu, se bazează foarte mult pe media anilor de şcolarizare (care ştim cu toţii cum şi pe ce criterii se acordă) şi un examen care este întors şi pe faţă şi pe dos în fiecare an, supraveghera video, fraudat, anchetat, conceput să fie mai greu, să fie mai uşor, dar, la urma urmei, absolut irelevant, din punctul meu de vedere. Anul acesta cu atât mai irelevant cu cât nici măcar elevii excepţionali nu au mai avut şanse să se afirme. De ce spun asta? Subiectele mult mai grele date în anii anteriori au pus în încurcătură elevii mai slabi. Evident, sunt două feluri de copii slabi: cei care se bazează doar pe materia predată la clasă şi cei care au şansa să mai beneficieze, în schimbul unui efort financiar din partea părinţilor, de nişte meditaţii. Deşi aceşti copii se află la acelaşi nivel intelectual, cei cu bani au o şansă în plus. Mai sunt elevii excepţionali, puţini, care, indiferent de potenţa financiară şi de dificultatea subiectelor, au scos rezultate bune. Anul acesta, însă, elevii excepţionali s-au simţit probabil frustraţi: subiectele de departajare au avut un nivel de dificultate foarte scăzut, aşa că nu prea au avut şansa să confirme. Nu trebuia să fii un elev extraordinar ca să iei 10. Poate d