Toate terenurile din fiecare localitate trebuie măsurate, justificate şi evidenţiate corect. Această evidenţă este necesară pentru finalizarea procesului de restituire a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist. Specialiştii speră ca necesarul de teren să nu fie mai mare decât terenul existent.
Primarii şi secretarii localităţilor din zona Romanului au fost instruiţi, miercuri, cu privire cum trebuie să aplice prevederile Legii nr. 165 din 2013, privind întocmirea unei situaţii pe ortofotoplan a tuturor categoriilor de terenuri din localităţi.
Intrarea în vigoare a Legii nr. 165 din 2013, publicată în Monitorul Oficial nr. 278 din 17 mai 2013, suspendă retrocedările de terenuri, punerile în posesie şi emiterea titlurilor de proprietate. Conform Legii nr. 165 din 2013 privind finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, toate unităţile administrativ-teritoriale trebuie să facă analiza suprafeţelor şi imobilelor care au mai rămas de restituit proprietarilor. Apoi, se întocmeşte o situaţie centralizată cu cererile de restituire nesoluţionate şi a inventarului terenurilor care pot fi retrocedate.
Comisia locală pentru inventarierea terenurilor se constituie la nivelul fiecărei administraţii publice locale, prin ordin al prefectului. În componenţa comisiei intră un reprezentant al instituţiei prefectului – care are şi calitatea de preşedinte al comisiei -, primarul, secretarul localităţii, un specialist în măsurători topografice şi în identificarea tarlalelor şi parcelelor, precum şi un reprezentant al oficiului teritorial de cadastru şi publicitate imobiliară. Comisia poate avea un număr mai mare de membri, în funcţie de mărimea localităţii. În termen de şase luni de la data constituirii va trebui întocmită situaţia pe ortofot