Ştiu elevii români matematică? Dacă ar fi să ne luăm după rezultatele obţinute an de an la Bacalureat am fi tentaţi să spunem că, mai degrabă, nu. În aceste condiţii, a cui e vina? Sunt şcolarii mai puţin dotaţi pentru a învăţa această materie sau profesorii nu ştiu să predea o cantitate industrială de informaţii cuprinsă în manuale şi în programa şcolară? Varujan Pambuccian, profesor universitar la Facultatea de Matematică a Universităţii din Bucureşti, face o analiză a acestei probleme.
Ştiu elevii români matematică?
Varujan Pambuccian: E foarte greu de spus dacă ştiu sau nu ştiu matematică. Cred că un răspuns mai aproape de adevăr ar fi o întrebare. Dacă ceea ce se predă la noi în şcoală este sau nu matematică? Aici e o problemă generală a sistemului de învăţământ, nu doar la noi. Şi nu e doar părerea mea. Sistemul de învăţământ este de foarte, foarte mult timp, într-o criză profundă. El s-a conturat în felul în care arată astăzi undeva la mijlocul secolului XIX când începea prima revoluţie industrială care avea nevoie de forţă de muncă cu o pregătire oarecum omogenă şi tipizată. Şi de-atunci mari modificări în felul în care se învaţă astăzi nu s-au făcut. Ori, aici cred că este cheia.
În ce fel răspunde acest sistem de învăţământ nevoilor societăţii de azi?
Dacă sistemul acesta de învăţământ a fost cristalizat acum peste 150 de ani, e foarte greu ca el să mai facă faţă lumii în care trăim şi care se află în pragul cele de-a treia revoluţii industriale. Acum, accentul nu se mai pune atât de mult pe operaţii repetitive pe care să le ştii foarte bine, ci pe creativitate. Şi o să vedeţi că lucrurile se leagă după părerea mea foarte tare unele de altele.
Pentru că acolo unde ai nevoie de operaţii repetitive care trebuie făcute exact la fel, de fiecare dată, ai nevoie de un sistem de învăţământ bazat pe memorare, pe îns