La ceas de bilanţ în învăţământ, procentele dau mai bine decât anul trecut, însă realitatea e aceeaşi. Mii de elevi fără bac. Diferenţa e că ei nici măcar nu s-au mai prezentat la examen. Despre lupta profilor cu elevii de 2 şi 3, despre politică, educaţie şi dezacorduri, citiţi în cele ce urmează.
Venirea USL la putere creşte coeficientul de inteligenţă al elevilor sau există şi o explicaţie logică pentru rezultatele relativ bune de la examenele naţionale?
N-aş pune rezultatele pe seama guvernării care este acum la putere. E vorba de un set de elemente care fac ca rezultatele să fie ceva mai bune. În primul rând, numărul absolvenţilor care s-au prezentat la examen a fost mult mai mic faţă de anii trecuţi şi evident că procentul se calculează din numărul celor prezentaţi. O a doua explicaţie este faptul că, anul acesta, pentru prima dată, s-a operat într-un sistem organizat, cu simulări la examenele naţionale şi pot să spun că am solicitat ca aceste subiecte că fie cu grad ridicat de dificultate, ca să nu-i lase pe eventualii candidaţi să se legene cu false iluzii că ar putea să treacă de un examen uşor. Şi am şi spus-o, la vremea aceea, că prefer să plângă la simulări şi să se bucure în vară, decât să fie invers.
Un alt motiv?
Un alt motiv, cred eu că sunt rezultatele din anii anteriori, care i-au făcut pe mulţi dintre candidaţi să considere că nu sunt pregătiţi şi să nu se înscrie sau să se retragă. Au fost chiar oameni care s-au retras după ce s-au înscris, în număr destul de mare. Şi-au făcut o evaluare a lor internă şi au ajuns la concluzia că nu vor face faţă.
Eu am auzit că a fost o adevărată muncă dusă de diriginţi, profesori, până la directorii liceelor, care au încercat pe toate căile să-i convingă pe elevii slabi să nu se înscrie la examen, ca să nu strice procentul.
E posibil să fie aşa, dar, sincer să fiu, eu aş fi pref