Monitorizarea perceptiilor romanilor cu privire la examenul de bacalaureat de catre IRES (1) ofera informatii din ce in ce mai interesante pe masura ce se aduna mai multe date comparative.
Parafrazandu-l pe cunoscutul disident Dorin Tudoran, ma simt obligata sa precizez de la inceput ca, in ceea ce urmeaza, imi asum vina de a teroriza doua valori de care romanii par a fi astazi din ce in ce mai fascinati: aprecierea celor care ne conduc pe un drum gresit si reducerea educatiei la mecanismele de piata.
Sa le luam insa pe rand:
1) Tinta pe care o urmam nu este buna, dar ii iubim pe cei care ne conduc intr-acolo.
Directia in care merg lucrurile in Romania este una gresita. 81% dintre cei care au raspuns sondajului IRES in 2011 considera ca asa este, in timp ce in 2012 sunt “doar” 70%, iar in 2013, 71%.
In acelasi timp insa, cel mai apreciat ministru ramane cel caruia i se datoreaza cel mai mult situatia grea a invatamantului romanesc, dupa cum au aratat analizele OCDE (2). Astfel, 19% dintre romani au o parere foarte buna despre ministrul Andronescu. Acestora li se adauga 45% care au o parere buna. Activitatea ministrului Pricopie este apreciata in proportie de 4% ca fiind foarte buna si de 43% ca fiind buna. In ceea ce priveste activitatea ministrului Funeriu, 5% o considera foarte buna si 35% buna.
A aprecia ca in Romania lucrurile merg intr-o directie gresita apare astfel mai mult un fenomen de moda decat diagnosticarea unei probleme careia i se doreste solutionarea.
In aceste conditii, a plange cu zece randuri de lacrimi pentru ca “scoala scoate/produce tâmpiti” inseamna, pentru educatie, cam ce e Vacheron Constantin pentru amatorii de ceasuri ori Bentley pentru cei care iubesc masinile. E imaginea de marca a incremenirii intr-un discurs al disperarii, din care nu vrem cu nici un chip sa iesim.
Nu ne convine daca cineva,