Presedintele Traian Basescu a trimis marti spre reexaminare legea care modifica publicitatea TV motivand, printre altele, ca ingradeste libertatea radiodifuzorilor de a vinde asa cum doresc propriul spatiu publicitar si risca sa afecteze competitia libera pe aceasta piata.
Reamintim ca in data de vineri, 12 aprilie, in Monitorul Oficial a fost publicata o Ordonanta de Urgenta care modifica Legea Audiovizualului. Una dintre prevederile ordonantei obliga orice agentie de publicitate sa intermedieze cumpararea de spatiu publicitar pe TV doar daca este imputernicita de beneficiarul final sa o reprezinte.
OUG-ul scoate rebate-ul (o parte insemnata din venituri agentiilor de publicitate) din bugetul agentiilor si il muta pe relatia directa post de televiziune – client de publicitate, ceea ce inseamna ca, in teorie, vor ramane mai multi bani in contul producatorilor de content.
Acum, presedintele Traian Basescu a refuzat sa promulge legea de aprobare a ordonantei. Care sunt motivatiile invocate de seful statului:
1. In ceea ce priveste achizitionarea de spatiu publicitar televizat, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 25/2013 prevede la Art. I pct. 1 introducerea unui nou articol, respectiv Art. 29 indice1 in Legea audiovizualului nr. 504/2002, prin care se reglementeaza acest domeniu. Astfel, se prevede ca “(1) Orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate. (…) (5) Orice act juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor prezentului articol este nul.”
In conditiile in care unul dintre principiile constitutionale pe care se intemeiaza statul este libertatea economica, iar economia Romaniei se bazeaza pe libera initiativa si concurenta, consideram ca nu se justifica asemenea dispozitii care sunt de natura sa ingradeasca libertate