...ne-o demonstrează autorii spectacolului Platea, pe muzică de Jean Philippe Rameau, spectacol pus în scenă la Opera de Stat din Stuttgart, ultima reluare în zilele acestui sfârşit de stagiune; a fost unul dintre evenimentele la care am avut bucuria de a fi asistat în baza unei onorante invitaţii.
Totul este posibil…sui generis, şi anume atunci când se poate vorbi de o gândire regizorală ferm structurată, de o prospeţime imaginativă uimitoare ce întâlneşte nivelul unui profesionalism muzical imbatabil.
Spectacol magnific, complex, în care muzica acestui mare francez ce a marcat genul operei comice în prima jumătate a secolului al XVIII-lea, serveşte desfăşurării unui grandios show; este adusă în actualitate povestea tragi-comică a nefericitei nimfe îndrăgostite de zeul zeilor, de însuşi Jupiter! Parafrazând un alt autor francez, aş spune că în acest spectacol jocul dragostei şi al întâmplării capătă accente în parte groteşti, în parte ingenue; este un excurs regizoral susţinut de un spirit ludic ce nu conteneşte, o imaginaţie prolixă atent condusă, cea pe care o desfăşoară regizorul spaniol Calixto Bieito; un demers scenic cu totul antrenant, potopitor, în care senzualitatea, travesti-urile, situaţiile qui pro quo, ating limitele imaginaţiei scenice. Cerul coboară pe pământ odată cu stelele care luminează destinele oamenilor, ale eroilor, ale zeilor. Când Zeus descinde, coborât de pe marginea unui strălucitor candelabru, acesta întâlneşte cântul pasionat al unei rocker-iţe înlănţuite de cablurile ghitarei electrice, în acest caz, o replică actuală a mitologicului accesoriu, al lyrei lui Apollo… ; este soprana Judith Gauthier, din Franţa, cea care întruchipează imaginea Nebuniei, La Folie, un cânt – aici - de o puritate angelică ce atinge performanţa unei coloraturi vocale înalte.
În rolul titular al nimfei, un rol conceput în travesti, tenorul engl