Dacă până acum obligativitatea realizării auditului energetic al unei clădiri era valabilă doar în cazul tranzacţiile de vânzare-cumpărare, acum, această obligativitate se extinde şi la închirieri. Reprezentanţii Federaţiei Asociaţiilor de Locatari Timişoara apreciază însă că, în cazul clădirilor vechi, auditarea energetică nu-şi are sensul.
Lege nouă, reguli noi
Pe 20 iulie a intrat în vigoare forma noua a legii care prevede obligativitatea deţinerii certificatelor energetice la tranzacţionarea unui imobil. Potrivit acesteia, cumpărătorii nu îşi mai pot înregistra proprietatea dobândită la organele fiscale dacă nu dispun de certificatul energetic. Chiar dacă legea nu impune sancţiuni în cazul neprezentării certificatului în momentul încheierii tranzacţiei, această formă de constrângere prin Administraţiile Financiare determină obligativitatea certificatului energetic la tranzacţionarea oricărui tip de clădiri.
Totodată, pe lângă sumele încasate pe certificatele necesare la tranzacţiile de vânzare-cumpărare, auditorii au “undă verde” acum şi pe piaţa închirierilor. Din 20 iulie, proprietarii care închiriază o clădire trebuie să prezinte obligatoriu şi certificatul energetic, la înregistrarea contractului la administraţia financiară.
O serie de efecte colaterale ale acestei obligativităţi sunt menţionate de către Patronatul Proprietarilor de Clădiri din România, care susţine că obligativitatea prezentării certificatului energetic în cazul închirierii de locuinţe va îngroşa rândul evazioniştilor. Asta în condiţiile în care, în marile oraşe, între 11% şi 15% din fondul locativ este ocupat cu chirie, iar evaziunea fiscală pe acest sector este de ordinul sutelor de milioane de euro. Cu alte cuvinte, pentru a scăpa de formalităţi, inclusiv de obligativitatea prezentării la Fisc a certificatului energetic, proprietarii