Industria auto pare să devină, în sfârșit, o axă prioritară pentru autoritățile române. Executivul a anunțat pregătirea unei strategii naţionale în domeniul auto pentru perioada 2014-2020. În Uniunea Europeană, doar Bulgaria stă mai prost decât România în privința valorii adăugate / angajat.
Conform datelor EUROSTAT preluate de Ministerului Economiei, cifra de afaceri a industriei autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor din România a fost, la nivelul anului 2010, de 7,76 miliarde de euro, valoarea adăugată totală fiind de 1,533 miliarde de euro. Aparent importante, aceste valori nu arată decât că reprezentăm circa 1% din cifra de afaceri și din valoarea adăugată a industriei auto din Uniunea Europeană. În același timp state precum Germania (325,87 mld. euro), Franța (99,08 mld. euro) sau Marea Britanie (53,99 mld. euro) au cifre de afaceri mult mai mari. Ba chiar și țări foste comuniste precum Ungaria (13,73 mld. euro), Polonia (24,51 mld. euro) sau Cehia (27,68 mld. euro) ne bat măr la acest capitol.
Prost stăm la capitolul valoare adăugată / angajat unde, pentru fiecare 1 euro costuri salariale, generăm doar 1,71 euro. În același timp un ceh generează 2,12 euro, un polonez 2,35 euro, iar un maghiar 2,96 euro. E drept că acest indicator este chiar mai slab în Franța unde se situează la doar 1,15 euro.
Dintre țările UE, Germania realizează aproape jumătate din valoarea adaugată a industriei. Cel mai ridicat grad de specializare îl are însă Cehia, cu o pondere a industriei auto în valoarea adaugată a sectorului nefinanciar de 6,3%. Dintre fostele țări comuniste, Ungaria are cele mai bune performanțe. Valoarea adaugată/angajat se apropie de 70% din media UE, iar indicatorul ajustat cu costurile salariale este dublu față de media UE.
O simplă comparație cu Ungaria ne arată că, în timp ce acolo, 65.200 de angajați