Atrăgătoare în special pentru tineri, aceste joburi ocazionale au însă multe dedesubturi, pe care aceştia le află doar ulterior. Concret, un client misterios trebuie să facă o vizită într-un magazin indicat de reprezentanţii firmei Phantom Shopping şi să cumpere un obiect din magazinul respectiv. Clientul misterios trebuie să remarce comportamentul vânzătorilor, amabilitatea acestora, felul în care este servit, promptitudinea, aspecte pe care trebuie să le completeze ulterior într-un chestionar standard. De asemenea, prin intermediul acestor clienţi misterioşi, vânzătorii din magazine sunt verificaţi dacă le-au prezentat clienţilor ofertele, reducerile, etc. O astfel de vizită durează între o jumătate de oră şi o oră şi poate avea, pe lângă cele amintite mai sus şi o anumită temă.
De exemplu, un client misterios poate fi trimis într-un magazin de bricolaj să ceară o ofertă de preţ pentru parchet sau gresie, diferite modele, pentru o anumită suprafaţă. Clientul misterios nu este oligat să cumpere produsul respectiv dar trebuie să cumpere minim un produs din magazinul în care este trimis, pentru a face dovada vizitei.
Firma care îi contractează pe aceşti clienţi misterioşi îi plăteşte cu aproximativ 30 de lei pentru o vizită, dar produsul cumpărat nu se decontează. Mai mult, deşi vorbim de o sumă foarte mică, banii sunt viraţi în contul clientul misterios abia la o lună de la vizita făcută în magazin. Asta deşi clientul misterios trebuie să facă vizita în magazin în maxim două zile de la încheierea înţelegerii şi doar la o anumită oră din zi, comunicată de reprezentanţii firmei Phantom Shopping.
Pentru 30 de lei, clientul misterios este şi zăpăcit total de mailurile trimise de mai mulţi reprezentanţi ai firmei, care îţi analizează vizita cu o grămadă de întrebări şi lămuriri, deşi clientul a completat chestionarul