Noua strategie educaţională europeană pentru învăţământul superior îşi propune să atragă studenţi din lumea întreagă şi să le ofere propriilor absolvenţi competenţele de care au nevoie pentru a face carieră la nivel internaţional.
O ofertă educaţională bogată
În condiţiile în care ţări ca India şi China îşi modernizează universităţile şi fac tot posibilul pentru a atrage studenţi străini, Europa trebuie să ia măsuri pentru a rămâne o destinaţie atractivă. În acest sens, zilele trecute s-a luat în discuţie la nivelul Comisiei Europene o nouă Strategie pentru învăţământul superior, care încurajează derularea de acţiuni pe trei planuri: schimburile internaţionale de studenţi şi personal universitar, internaţionalizarea şi îmbunătăţirea programelor de studii, inclusiv a învăţământului digital, precum şi cooperarea, parteneriatul şi consolidarea capacităţilor.
Potrivit estimărilor, până în 2030, numărul studenţilor existenţi la nivel global va fi de patru ori mai mare decât cel înregistrat în 2000 (o creştere de la 100 de milioane la 400 de milioane). Numărul studenţilor care optează pentru o universitate din străinătate se măreşte cu 7% în fiecare an (cele mai spectaculoase creşteri se înregistrează în China, India şi Coreea de Sud). În prezent, Europa atrage aproximativ 45% din studenţii internaţionali.
În baza noului program Erasmus+, care se va lansa în ianuarie 2014, numărul schimburilor de personal şi de studenţi va fi de 135.000 pe an – cu 100.000 mai mare decât cel prevăzut de programul Erasmus Mundus.
Conform specialiştilor în educaţie care au lucrat la Strategia europeană pentru învăţământul superior, de internaţionalizare nu trebuie să beneficieze doar minoritatea studenţilor europeni care învaţă în străinătate (circa 15% din numărul total). Cei care rămân în ţara de origine ar trebui, de asemenea, să