Cele peste 631.000 de companii din România au avut anul trecut afaceri de 240 de miliarde de euro, în scădere cu 13% faţă de 2011 şi cu aproape 60 de miliarde de euro mai puţin faţă de 2008, cel mai bun an pentru companiile din România.
De aproape 45% din acest rulaj sunt responsabile însă cele mai mari o mie de companii locale, celelalte 630.000 de firme cumulând anul trecut afaceri de 135 mld. euro, respectiv o medie de 215.000 de euro, arată o analiză a ZF pe baza datelor transmise de Registrul Comerţului.
Economia românească a câştigat 100.000 de companii noi faţă de anul 2005, cele mai multe fiind puse pe picioare în perioada 2007-2008, anii de boom ai businessului local, o perioadă cu care mulţi antreprenori spun că nu ne vom reîntâlni prea curând.
„Numărul total al firmelor a înregistrat un vârf în anul 2008 după care a scăzut în permanenţă, excepţie făcând anul 2011, an în care a existat o creştere de 5% (an la an – n. red.). Evoluţia a urmat relativ fidel contextul economic. În perioada de boom au fost înfiinţate mai multe companii, în timp ce în perioada de criză numărul acestora s-a redus. Creşterea din 2011 poate fi considerată accidentală şi/sau conjuncturală“, a declarat pentru ZF Alexandru Tabacu, tax partner în cadrul casei de avocatură Voicu & Filipescu.
În 2011 PIB-ul a avansat cu 2,2%, iar anul trecut creşterea a fost de numai 0,7%, pentru ca optimismul, cel puţin la nivel declarativ, să reapară la jumătatea acestui an când premierul Ponta anunţa un avans de 2,4% al economiei locale în primul semestru. Cu toate acestea, consumul nu-şi revine, bugetele românilor sunt sub presiune, iar industria trăieşte mai mult din exporturi.
După declinul abrupt din 2009, cifra de afaceri a companiilor din România s-a aflat între 2010 şi 2011 pe un trend ascendent, după care anul trecut a venit un nou declin de peste 10%,