Bechtel este considerată cea mai mare companie de construcţii din SUA. De-a lungul a peste un secol de existenţă a construit şantiere navale, baraje grandioase, buncăre, a asigurat infrastructura pentru mai multe ediţii ale jocurilor olimpice sau a dat în folosinţă sisteme complexe de autostrăzi la preţuri decente. În istoria Bechtel, aceste realizări s-au împletit cu un şir numeros de eşecuri şi practici neortodoxe: proiecte ale căror preţ final a fost de câteva ori mai mare decât valoarea din teren, altele în urma cărora o serie de state din lumea a treia au ieşit păgubite, proiecte primite prin încredinţare directă şi a căror calitate a lăsat mult de dorit.
Din păcate, prezenţa Bechtel în România se înscrie în cea de-a doua categorie, a “nerealizărilor”.
Contractul prin care compania americană Bechtel se angaja să finalizeze autostrada Transilvania a fost semnat în 2003 şi a demarat în 2004. Suma care urma să le fie plătită americanilor de statul român s-ar fi ridicat la 2,2 miliarde de euro, iar proiectul trebuia terminat până cel târziu în 2012.
Astăzi, se poate circula pe doar 52 din cei 452 de kilometri cât ar fi trebuit să măsoare autostrada Motivele care au dus la această contraperformanţă sunt legate şi de disputele politice de la Bucureşti. Până acum, Bechtel a încasat 1,2 miliarde de euro
Super dumuri în Turcia Vs întârzieri în România
Ministrul marilor proiecte de infrastructură, Dan Şova, a anunţat că acest contract cu Bechtel va fi reziliat luni. Cât de păgubos a fost colaborarea cu americanii pentru statul român? Cifrele spun că în 2011 aceştia au raportat, pentru România, un profit de 60 milioane de euro deşi nu au făcut nici un kilometru de autostradă. Interesant este că pe siteul oficial al companiei la capitolul “arhiva de proiecte”, Bechtel se mândreşte cu faptul că o Asociaţie din România le-a oferit un premiu dr