Comisia Europeana a propus plafonarea comisioanelor interbancare la carduri, deoarce ele scumpesc produsele din magazine. ExpertulBanilor.ro iti arata de ce umfla preturile aceste comisioane.
Foarte putin consumatori au auzit de comisioane interbancare la carduri. Ele nu apar in niciun extras de cont, insa scumpesc toate cumparaturile din viata de zi cu zi. Foto: hin255/ FreeDigitalPhotos.net
“Comisioanele interbancare platite de comerciantii cu amanuntul se rasfrang asupra facturilor consumatorilor. Consumatorii nu numai ca nu sunt constienti de acest lucru, ci sunt chiar incurajati, prin sisteme de retributie, sa utilizeze cardurile care le furnizeaza bancilor cele mai mari venituri”, a precizat vicepresedintele Comisiei Europene, Joaquin Almunia.
Plata cu cardul in magazin nu este in realitate gratuita. Chiar daca banca nu percepe in mod direct clientului comisioane la aceste tranzactii, comerciantul este obligat sa suporte costuri.
Un procent din fiecare cumparatura este retinut de catre banca. Pentru a-si recupera acest cost, comerciantul este nevoit sa scumpeasca produsele vandute. Astfel, comisionale se resfrang asupra tuturor consumatorilor, inclusiv asupra celor care nu utilizeaza cardul.
De ce a intervenit Comisia Europeana?
In mod normal, Comisia Europeana nu intervine asupra preturilor, atunci cand acestea sunt stabilite in mod liber. Comisioanele incasate de banci de la comerciant sunt redistribuite insa intre ele, printr-un mecanism ce impiedica reducerea comisionului sub un anumit prag.
In viziunea Comisiei, acest comision interbancar actioneaza ca un plafon minim pentru comisioanele percepute comeciantilor de catre banci. In exemplul de mai sus, banca ce instaleaza POS va inregistra pierdere daca nu cere comerciantului un comision de minim 0,5%.
Aceasta este schema dupa care functioneaza cardur