General Motors, cel mai mare producător auto din SUA şi din lume, a început să-şi reducă prezenţa în Coreea de Sud, ţară care-i asigură o cincime din producţie, din cauza creşterii costurilor cu forţa de muncă şi a sindicatelor agresive, scrie Thomson Reuters. Agenţia nord-americană citează surse care au cunoştinţă de strategia GM.
Planurile constructorului auto american, care deja par că sunt puse în aplicare având în vedere deciziile recente de a nu produce noi modele în Coreea de Sud, subliniază atât doleanţele producătorilor străini, cât şi pe cele ale companiilor auto locale privind creşterea rapidă a salariilor în a şaptea ţară din lume în funcţie de exporturi.
„Trebuie să ne asigurăm că acoperim riscurile din Coreea de Sud, nu doar pentru următorii doi sau trei ani, ci pe termen mai lung. Dacă ceva merge rău în Coreea, fie că este vorba de costuri, fie de politici sau sindicate, va avea un impact imediat“, a afirmat una dintre surse.
GM a făcut din Coreea de Sud unul dintre principalele centre de producţie după ce în 2002 a achiziţionat producătorul auto local falimentar Daewoo Motors, care a avut o uzină şi în România, la Craiova. În Coreea de Sud, GM produce aproximativ 9,5 milioane de maşini, sau 20% din total. Peste 80% din acestea sunt exportate.
Sursele au explicat că în Coreea de Sud costurile cu forţa de muncă au crescut accentuat în ultimul deceniu, transformând ţara într-o bază cu costuri ridicate, iar problema este exacerbată de întărirea monedei locale.
Sindicatele angajaţilor GM din Coreea de Sud cred însă că noul plan al companiei este o cacealma, făcut public cu scopul de a intimida şi opri salariaţii să ceară plăţi mai mari. Luna trecută GM Korea a ajuns la o înţelegere cu sindicatele în privinţa salariilor anuale care include bonusuri de 10 milioane de woni (9.000 euro) pentru fiecare membru.
„Păr