Opinia Consiliului Fiscal poate fi consultata aici.
Pe linga partea de prezentare unitara binevenita a unor date economice, judecatile de valoare exprimate de Consiliul Fiscal sunt doar partial intemeiate.
Supararea pe d. Voinea, Ministrul Delegat pentru Buget, ce transpare din opinie are probabil 2 surse.
Prima sursa este legata de faptul ca d. Voinea nu a dat suficient timp de reactie Consiliului Fiscal in momentul in care a realizat si comunicat rectificarea bugetara.
A doua sursa este mai putin cunoscuta si este legata de faptul ca 4 din 5 membri din Consiliul Fiscal sunt influentabili la prima mina de d. Isarescu, care se simte presat de guvern sa stimuleze economia contra propriului interes si a gasit prin aceasta opinie un mod de a retalia indirect.
Veniturile bugetare realizate sunt mai mici decat cele asumate in programul aferent primului semestru in principal datorita a doua componente:
1)aproximativ 51%, sume primite de la Uniunea Europeana mai mici decat estimarile
2)aproximativ 13%, incasari mai mici din impozitul pe profit.
1)Sumele primite de la Uniunea Europeana sunt mai mici deoarece programele europene au fost in stadiu de suspendare in marea majoritate a cazurilor si a durat pina au fost deblocate.
2)Incasarile mai mici din impozitul pe profit provin in principal din 2 surse:
2.1) din partea bancilor
2.2) insolvente.
2.1) Impactul in acest caz este legat de noile norme de provizionare originale introduse de BNR, neconforme cu normele internationale dupa cum rezulta din scrisoarea FMI. O aplicare a normelor de provizionare si restructurare a creditelor conform cu standardele internationale ar permite cresterea profitului precum si reducerea provizioanelor;
2.2) Cresterea insolventelor este a doua mare sursa de reducere a veniturilor din impozitul pe profit. Insolventele cresc at