Dacia împlineşte astăzi 45 de ani de existenţă, după ce în 1968 ieşea de pe porţile uzinei de la Mioveni primul model, Dacia 1100. De-a lungul timpului Dacia a evoluat dintr-o marcă naţională într-una care stârnea, la începutul anilor 2000, un curent internaţional foarte puternic. Totuşi lucrurile ar fi stat complet diferit dacă Ceauşescu nu ar fi dat undă verde proiectului în 1966.
Uzina de la Mioveni este una dintre cele mai mari ale grupului Renault şi totodată inima procesului de fabricare a mărcii Dacia. Conform datelor producătorului auto la începutul anului viitor ar urma ca de pe porţile Mioveniului să iasă Dacia cu numărul 5 milioane, asta după ce până în 2004 erau vândute doar jumătate din acest total. Ceea ce a influenţat însă istoria Dacia au fost două pariuri, Dacia 1100 şi Dacia Logan.
Charles de Gaulle şi pariul Dacia 1100, maşina naţională a R.S.R.
Istoria Dacia începe pe la mijlocul anilor 60' atunci când regimul comunist din Republica Socialistă Română (R.S.R.) a decis construcţia unei maşini care să răspundă necesităţilor tuturor românilor, ceea ce însemna lansarea unei maşini naţionale. De altfel într-o economie planificată şi controlată în totalitate de stat lucrurile păreau destul de simple. Astfel în 1966 a început construcţia uzinei de la Mioveni, sub numele Uzina de Autoturisme Piteşti (UAP), nume regăsit mult timp pe modelele Dacia.
Dacia a fost gândită încă de la început ca un concept care, trebuia să se încadreze în tiparele comuniste, deci să nu fie un model prea pretenţios, dar care să fie modern şi să răspundă nevoilor populaţiei de atunci. Însă conceperea unei maşini de concepţie 100% românească ar fi necesitat o investiţie mult prea mare pentru momentul respectiv, iar riscurile putea creşte semnificativ, motiv pentru care a fost aleasă varianta colaborării cu unul dintre marii producători auto de atunci. @N_