* Micii investitori trebuie să citească prospectele de sute de pagini, publicate cu puţin timp înainte de începerea subscrierilor, în timp ce instituţionalii află informaţiile în road-show
"Dai un ban, dar stai în faţă" pare principiul după care piaţa noastră de capital tratează investitorii la ofertele publice, deşi caracterul "public" ar trebui să implice şi principiul egalităţii.
Investitorii mari sunt căutaţi de intermediari şi le sunt prezentate date din ofertă, în aşa-numitele road-show-uri, în timp ce, la investitorii mici, cu greu ajunge vreo informaţie.
Declaraţiile constante ale autorităţilor privind programul de listări al statului, agreat cu FMI, nu se pun la socoteală pentru că şi-au dovedit irelevanţa pentru deciziile de investiţie, având în vedere că ofertele au fost amânate şi răs-amânate.
Aşa că investitorii de retail trebuie să aştepte publicarea prospectelor de ofertă.
După modelul ultimelor oferte publice derulate la noi, însă, prospectul, care are, de obicei, una-două sute de pagini, apare cu o zi înainte de începerea ofertei - un timp incomparabil mai mic faţă de lunile de documentare oferite instituţionalilor.
La oferta de listare a Nuclearelectrica, micii investitori se pot considera chiar norocoşi. Oferta va începe într-o zi de luni (9 septembrie), iar prospectul ar trebui să apară cel târziu în vinerea precedentă, ceea ce lasă un week-end întreg pentru studierea informaţiilor.
Acest decalaj de informare a investitorilor este permis de nişte norme inventate la începutul anului, iar potrivit Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) nu este nicidecum discriminatoriu.
Prin aceste norme, sunt permise activităţile de solicitare a intenţiei de investiţie, în scopul evaluării succesului unei viitoare oferte. Până la începutul acestui an, aceste activităţi trebuiau făcute în baza unui prospect pre