Sezonul cultural francez din România va fi deschis, în această toamnă, în luna septembrie, cu o expoziţie în care va fi prezentat proiectul „Futurotextiles”, expus recent la Cité des Sciences din Paris. Proiectul s-a născut în urma avântului tehnic şi cultural al oraşului Lille, care a fost desemnat capitală culturală europeană în 2004. Doi ani mai târziu, asociaţia „lille3000” propunea o nouă viziune, deosebit de îndrăzneaţă, a multiplelor întrebuinţări pe care le pot avea textilele contemporane, de la creaţia artistică la ştiinţele aplicate. De la prima sa ediţie, proiectul a stârnit interesul a peste 500.000 de vizitatori de pe întregul mapamond, iar expoziţia actuală include ultimele descoperiri, punând accentul pe fibrele naturale, pe ultralejer şi pe o serie de invenţii care par să aparţină domeniului fantasticului. Un pulover care verifică permanent starea de sănătate, dantela cu rădăcini de căpşune, rochia de celuloză care creşte singură, fără cusături, produsă de microbii care duc la fermentarea vinului, sunt doar câteva exemple ale inovaţiilor prezentate, în care acestea se îmbină cu arta şi cu moda haute couture. În ciuda aparenţelor, noile fibre nu vin din lumea supranaturală ci, după explicaţiile curatorului expoziţiei, Caroline David, acestea, „interactive, inteligente, supuse la tehnici diverse de enducţie, apretare şi microîncapsulare, capătă proprietăţi cosmetice sau terapeutice, textilele bio-senzoriale pot modifica anumite condiţii fizice în funcţie de mediu, devenind astfel antibacteriene, termoregulatoare, hidrofile, terapeutice”.
Bunăoară, o aplicaţie în medicină ar fi tricoul Psyché, echipat cu captori discreţi care înregistrează ritmul cardiac şi respirator al celui care îl poartă, transmiţând instantaneu informaţiile către o centrală printr-un sistem de IP/GPRS şi făcând astfel posibilă o adaptare precisă şi ultrarapidă a tra