Anul acesta a avut loc la Roşia Montană, cea de-a 8-a ediţie a Festivalului FînFest, un festival al rezistenţei Roşiei Montane prin cultură. „Teatrul Civic“, parte din FînFest, a arătat că prin discuţiile provocate de artiştii invitaţi vorbim de fapt despre marginalitate, legitimitate, senzorial, ridicolul puterii, exprimare, libertate şi… necesitatea schimbării societăţii româneşti de astăzi (incluzînd chiar şi clasa politică).
La capitolul „Teatru“, programul a fost generos prin diferitele abordări, de la one-woman show, performance, workshopuri, la circ în stradă şi instalaţii senzoriale. S-a dorit astfel o reluare a dezbaterilor asupra tematicii Roşiei Montane prin ochii artiștilor, care au implicat cît mai mult publicul în înţelegerea şi chestionarea comună a valorilor comunităţii, dar şi ale mediului înconjurător. Publicul a fost invitat să creeze, alături de artiști, un spațiu social comun în care Roșia Montană a fost în prim-planul acelor zile, dar şi pentru următoarea perioadă, ce se anunţa intensă (vezi protestele actuale, începute imediat după FînFest).
Compania italiană de teatru Motus a realizat un performance și o serie de ateliere, intitulate „Is this land mine? Can a question spread a revolt?“. Proiectului i s-au alăturat și artiștii activiști de la Teatro Valle Occupato (TVO) din Roma, Italia. În completare, CIRCA a surprins printr-o serie de interacțiuni cu publicul, făcîndu-i pe clovnii periculoşi să se întoarcă în stradă, redîndu-le spiritul critic, de nesupunere civică, şi funcția socială pe care au avut-o odată: capacitatea de a deranja, critica şi vindeca societatea. Maria Balabaş a propus o narațiune sonoră bazată pe înregistrări de teren făcute la Roșia Montană în 2012 – „FînFest sound story“. Programul a inclus și un spectacol de teatru documentar – Del duma. Vorbeşte-le despre mine, în care poveştile a patru femei de etn