de Dragoş BAKO
dragosbako@tribuna.ro
15 septembrie 2013 22:59
2 vizualizari
A-A+ Ne-am convins, încã o
datã, cã poteca
deciziilor înþelepte e una inaccesibilã în þara asta. Confirmarea acestei convin geri a venit odatã cu parcur gerea propunerilor pentru un Cod Rutier nou, înãsprit. Am pledat mereu pentru înãs prirea legilor, încredinþaþi fiind cã, în România, doar mãsu rile coercitive, dure, mai pot rândui lucrurile. Legea e un fel de glumã pentru mulþi dintre concetãþeni, o ches tiune interpretabilã, numai bunã de tratat cu sictir. De acord, mãsuri dure sã fie, dar croite în aºa fel încât sã-i pedepseascã pe cei cu adevãrat vinovaþi ºi, pe cât se poate, sã nu fie interpretabile. Þi-ai gãsit. Citind noile propu neri supuse dezbaterii, am gãsit unele prevederi cu scaun la cap, necesare. Aº aminti, dintre ele, sancþiunile înãsprite pentru cei care conduc sub influenþa bãu turilor alcoolice, pedepsirea celor ce se urcã la volan dupã ce au tras pe nas ori au luat pastile cu efecte puternice asupra capacitãþii de con centrare, reglementarea res pon sabilitãþilor pe care le are cumpãrãtorul unei ma ºini, astfel încât fostul propri e tar sã nu mai plãteascã, într-o veselie, amenzi luate de cel cãruia i-a vândut automobilul. Mai sunt ºi alte propuneri sãnãtoase ºi, mai mai cã ai fi tentat sã crezi cã modelatorii legilor româneºti au intrat în zodia înþelepciunii. Se întâm plã însã, sã ajungi la un pasaj în care se vorbeºte despre sancþiunile ce pot fi aplicate pentru trecerea pe roºu: trei ani de suspendare a permi sului auto ºi peste o sutã de milioane de lei vechi a mendã. Asta, dacã trecerea pe roºu e urmatã de un accident. Care accident n-am aflat cât de grav trebuie sã fie. Citim mai departe: dacã aceeaºi trecere pe roºu nu aduce cu ea un accident, poþi fi sancþionat, totuºi, cu doi ani de permis suspendat ºi o cãruþã