Autoritatile franceze din transportul public se lupta cu noul sport national - neplata biletelor de calatorie pe tren si autobuz.
In conditiile in care criza economica a stramtorat pe toata lumea, fenomenul a atins o amploare atat de mare incat autoritatile au de ales intre a inaspri controalele si amenzile sau a decreta gratuitatea transportului public.
Neplata biletului de calatorie era odinioara problema tinerilor din cartierele nevoiase. Acum, fenomenul s-a extins pentru a cuprinde oameni din aproape toate paturile sociale. Poti vedea femei imbracate in Chanel care sar turnichetii alaturi de adolescenti in hanorac.
Amenzile sunt mai mici decat abonamentele si s-au organizat chiar asa-zise "asigurari" impotriva amenzilor, scrie France24.
Fentarea controlorilor este aproape un fenomen de crima organizata. La unele universitati, studentii pot plati o suma mica lunar intr-un fond clandestin, care acopera amenzile pe care le capata membrii in transportul public.
La Paris, contributia lunara intr-un astfel de fond de asigurare este de 5-7 euro lunar, pe cand un abonament studentesc anual ajunge, defalcat lunar, la 27 de euro.
S-au inventat si tehnologii care sa le faca viata mai usoare celor care se sustrag de la plata biletelor. Aplicatia de smartphone "CheckMyMetro" ii ajuta pe utilizatori sa localizeze locul in care se afla controlorii de bilete in Paris, Lyon, Lille si Toulouse, pentru inceput.
"Suntem lideri in Europa printre cei care consiera ca a face frauda in transporturi este in regula", afirma Julien Damon, sociolog la Universitatea Sciences Po. Este proaspata in amintirea francezilor imaginea cu presedintele Jacques Chirac sarind peste turnichetii de la metrou in 1980.
Se estimeaza ca 5% din calatorii metroului din Paris nu platesc bilet, insa pentru autobuze si