Eiji Toyoda, omul care a petrecut jumătate de viaţă gestionând Toyota Motor şi care a jucat un rol integral în ascensiunea Japoniei în una dintre industriile auto de top, a murit la numai câteva zile după ce a împlinit centenarul, scrie The Wall Street Journal.
Toyoda a fost implicat puternic în managementul companiei auto pentru aproape jumătate de secol, fiind chiar preşedinte al companiei timp de 15 ani. După ce a făcut turul companiei Ford Motor, în anul 1950, Toyoda s-a întors în Japonia cu ideea de a produce maşini în masă folosind metodele şi standardele japoneze.
Această idee a devenit baza producţiei eficiente pe care o înregistrează Toyota, compania producătoare de maşini fiind una dintre cele mai profitabile de pe piaţa auto. După o tentativă eşuată de a pătrunde pe piaţa din SUA, în 1968 Toyota a reuşit cu modelul Corolla, la un an după ce Toyoda a preluat funcţia de preşedinte. Pe parcursul celor 47 de ani de existenţă, Corolla a devenit cea mai de succes maşină din lume, cu peste 40 de milioane de unităţi vândute.
Pentru a evita creşterea tensiunilor comerciale dintre SUA şi Japonia în anii ’80, Toyoda a fost responsabil cu înaintarea unui plan pentru a crea o producţie comună cu General Motors, în Fremont, California, numită New United Motor Manufacturing. A fost prima unitate de producţie a Toyota din SUA.
Printre deciziile lui Toyoda a fost şi aceea să lanseze compania de lux Lexus, în 1983, în anul când a devenit CEO-ul companiei.
Toyoda a renunţat la funcţia de CEO în 1992, dar a continuat pe o funcţie de onorifică până în 1999, când şi-a asumat rolul pe care l-a păstrat până la moarte, acela de consultant. Printre multe alte decoraţiuni şi recunoaşteri ale meritelor sale, i-a fost acordat Ordinul Soarelui Răsare, în 1990.
Familia Toyoda a schimbat numele companiei deţinute în Toyota în 1936, din mot