O modificare a Codului Rutier era necesară de mai mult timp, dar mai mereu o asemenea inițiativă a fost tergiversată, iar fostele guvernări s-au ferit să-și ia responsabilitatea unor măsuri tranșante. Ministrul liberal Radu Stroe a decis să își asume acest proiect spinos, dar important pentru societate, deoarece statisticile arată că este nevoie de o abordare nouă în ceea ce privește legislația rutieră.
Referitor la modificările care vizează Codul Rutier, putem spune că acestea erau necesare. Noua formă a Codului este supusă dezbaterii publice conform calendarului asumat inițial de către inițiator. Proiectul MAI este generat de interesul de a-i proteja mai bine pe cetățeni, fie ei conducători auto sau pietoni. De aceea, ministerul condus de liberalul Radu Stroe dorește un dialog real în societate pe tema modificărilor propuse, pentru a se calibra corect efortul legiuitorului de a atinge tocmai obiectivul prevenției și descurajării încălcării regulilor.
Statisticile anului trecut arată un total de 26.927 accidente rutiere soldate cu victime. Cauzele cele mai frecvente au fost: viteza excesivă, neacordarea priorităţii pietonilor angajaţi regulamentar în traversare sau consumul de băuturi alcoolice. Între aceste accidente, un număr de 10.513 (39,04%) au fost accidente grave, soldate cu 805 persoane decedate, 3.994 persoane rănite grav şi 10.125 persoane rănite uşor. Iată de ce era imperios necesară o revizuire a Codului Rutier, în sensul luării unor măsuri care să prevină tragediile de pe șoselele din România. În momentul în care există numeroase accidente, trebuie să devină o chestiune de siguranță a cetățeanului român, ca acesta să fie protejat printr-o legislație relevantă.
Modificările aduse Codului Rutier vizează punctual aspectele cele mai importante rezultate în urma analizelor făcute la nivelul MAI. Astfel, s-a luat în considerare faptul c