Românii, datori vânduți la bănci, pot de la 1 octombrie, să își caute în instanță dreptatea pentru clauzele abuzive din contractele de creditare care i-au ruinat.
În urma modificărilor din Legea nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, românii înșelați de bănci, pot denunța de la 1 octombrie, clauzele abuzive, în instanță.
Astfel, de la data de 1 octombrie 2013 vor intra în vigoare dispozițiile art. 12 și 13 din Legea nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, astfel cum au fost modificate prin Legea nr.76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă.
Aceste dispoziții se referă la posibilitatea reprezentanților împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor sau a asociațiilor pentru protecția consumatorilor (constituite în anumite condiții prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor) de a chema în judecată pe profesionistul care utilizează contracte de adeziune ce conțin clauze abuzive, pentru instanța ca să dispună încetarea folosirii acestora, precum și modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.
Aplicarea acestor prevederi nu afectează dreptul consumatorului căruia i se opune un contract de adeziune ce conține clauze abuzive de a invoca nulitatea clauzei pe cale de acțiune ori pe cale de excepție, în condițiile legii, în contextul unor acțiuni individuale la care avea dreptul și potrivit reglementării în vigoare la acest moment.
”Instanța competentă să soluționeze acest gen de cauze este tribunalul de la domiciliul său, după caz, sediul profesionistului, iar împotriva hotărârii astfel pronunțate se poate exercita numai calea de atac a apelului care