Direcţia Naţională Anticorupţie a fost solicitată ieri să ancheteze dispariţia contractului original încheiat între statul român şi compania americană Bechtel. Plângerea penală a fost depusă de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, aflat sub conducerea ministrului Dan Şova. Afacerea construcţiei autostrăzii Braşov-Borş este cea mai păguboasă din istoria României, guvernele suscesive momentului încheierii contractului plătind 1,4 mld. euro pentru doar 52 de kilometri de şosea. Imediat după încheierea contractului, documentul a fost secretizat, nimeni dintre autorităţi nedeclarând vreodată unde este „încuiat” şi cine îl „păzeşte”.
Imediat după preluarea puterii, guvernul USL, prin ministrul marilor proiecte Dan Şova, a anunţat că va desecretiza contractul semnat de precedentul guvern PSD condus de Adrian Năstase odată cu rezilierea acestuia. Dar concomitent cu promisiunea a venit şi marea surpriză, originalul a intrat în pământ.
Plângere împotriva nimănui
Plângea penală a ministrului Dan Şova se referă la neglijenţă în serviciu privind protecţia informaţiilor clasificate şi nu este îndreptată asupra nimănui anume. „Plângerea penală (...) cere, de asemenea, ca în situaţia în care se va dovedi că faptele care au condus la lipsa/refuzul de punere la dispoziţie a acestui document îmbracă forma altei infracţiuni să se dispună atragerea răspunderii penale, după caz, pentru infracţiunea de distrugere, furt sau abuz în serviciu contra intereselor publice. (...) Aceasta a fost făcută «in rem» şi nu e îndreptată împotriva unei persoane anume, Direcţia Naţională Anticorupţie fiind în măsură să cerceteze cine se face vinovat pentru lipsa exemplarului original al contractului”, arată într-un comunicat departamentul condus de ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova. P