Mica şi marea publicitate în anii dintre cele două războaie aveau un rol deosebit în promovarea a tot ce se consuma, bunuri materiale strict necesare, obiecte de lux sau spectacole, toate trebuiau să aibă prin reclame un impact visual frapant fie că reclamele erau în ziare şi reviste, pe pereţii clădirilor sau purtate de “oamenii-sandwich”! Ziare şi reviste cum ar fi Universul, Life sau Domniţa prezentau atunci prin publicitate o realitate înfrumuseţată, departe de grijile cotidiene. Asta era şi scopul!
Azi, când vedem aceste imagini în presa vremii ne minunăm de creativitatea şi exuberanţa spaţiilor dedicate reclamelor, dar în câţiva ani totul avea sa se schimbe, avea să se sfârşească şi nu putem să nu ne amintim cât de execrabile, mohorâte şi anoste deveniseră ziarele în cea mai întunecată epocă a existenţei noastre,“epoca de aur”!
Aproape o pagină întreagă din “Domniţa” (foto 1) face reclamă… la diverse: pentru îngrijirea tenului “Floreine-crema adaptată de femeea parisiana”sau “un păhărel de vin Girard înainte de masă” care ar înlocui untură de peste, din ce ştim noi hrănitoare şi bună pentru creşterea apetitului.
Un anunţ interesant este cel care ne invită la “Casa femeii” unde la restaurant puteam mânca bine, două feluri şi desert cu numai 55 de lei în condiţiile în care salariul mediu atunci era de 3.000 lei dar unde puteam beneficia şi de consultaţie juridică şi asistenţă medicală , acestea gratuite!
Într-un alt chenar Asociaţia creştină a femeilor oferă într-un cămin de fete, găzduire pentru ucenice, eleve, studente “care caută o atmosfera caldă, prietenoasă, creştinească.”
Panotajul stradal era o altă modalitate de a face reclamă (foto 2), chiar agresivă dacă ţinem cont că o clădire întreagă de pe Calea Victoriei era plină de panouri publicitare, multe dintre ele luminate pe timp de noapte.
Aici găsim a