“Scopul în educaţie nu e să fii primul, scopul este să ajungi la o ocupaţie în care poţi să dai un randament bun. Asta nu se întâmplă în şcoala românească“. Este ceea ce sustine academicianul Solomon Marcu intr-o emisiune difuzata duminica, 28 septembrie, de Realitatea TV.
In aceasta perioada obsedata de clasamente si ierarhii tot mai diverse (top 10, top 100, top 500 etc.) asemenea afirmatii, daca nu sunt trecute cu vederea, starnesc nedumerire. Se stie foarte bine ca idealul de performanta inculcat elevului roman este participarea si clasarea pe un loc cat mai bun la olimpiadele scolare. Iar asemenea olimpiade au inceput sa se organizeze inca din ciclul primar. Obiectivul cel mai drag scolilor si liceelor din România este sa obtina un loc fruntas in feluritele ierarhizari nationale. La rândul lor, universitatilor li se cere sa vizeze diferite topuri internationale. De asemenea, sistemul de educatie are propriile criterii si clasamente de care trebuie sa tina seama.
Intr-o perioada in care dovada ca esti cel mai bun in educatie e cautata cu atata febrilitate atat la nivel individual cat si la nivel institutional si de sistem, d-l academician Solomon Marcus ne spune ferm ca “scopul in educatie nu e sa fii primul” ci ” să ajungi la o ocupaţie în care poţi să dai un randament bun“.
Facand aceasta afirmatie, d-l academician ne pune cu subtilitate in fata unei ecuatii pe care trebuie sa o rezolvam daca vrem sa mai dam o sansa educatiei din Romania.
Cum bine stim insa, ecuatiile pot avea diferite solutii, determinate de modul in care se stabilesc valorile variabilei necunoscute. In cazul nostru, necunoscuta este randamentul asteptat din partea educatiei. Cu alte cuvinte, pentru a ne putea lamuri care e scopul educatiei ar trebui sa ne punem de acord asupra tipului de randament pe care-l asteptam in primul rand de la ceea ce va face mai tarziu co