Mărirea vitezei de convergenţă reală cu ţările UE presupune, printre altele, un efort diplomatic intens care să aibă ca principală ţintă redefinirea relaţiilor comerciale ale României.
Caracterul preponderent economic al vizitelor externe realizate de Primul Ministru încă din mai 2012 exprimă intentia de a creste potentialul economiei româneşti prin infuzie de investitii străine, de dorit greenfield si de dorit concentrate pe motoare de creştere economică endogenă: capital uman, cercetare dezvoltare, industrii creative, clustere de competivitate, tehnologie ridicată. 2013 aduce o schimbare de paradigmă în ceea ce priveşte relaţiile economice externe. De la începutul anului, Primul Ministru a efectuat vizite în ţări ce cumulează47,4% din PIB-ul mondial şi 36,8% din ISD realizate la nivel mondial, incluzând aici si vizita programată în SUA. Sursa: UNCTAD, Banca Mondială, 2012 Orientarea pro business a PM reprezintă un lucru logic din moment ce investiţiile străine directe s-au redus puternic in anii postcriză, in 2011 ajungandu-se ca aceste să reprezinte un sfert din volumul înregistrat în 2008. De altfel, paradigma a început să se vadă încă din 2012 când România a avut o creştere de 18,7% a investiţiilor străine, evolutie cu plus pentru prima dată din 2008. Vizita în SUA reprezintă una dintre ţintele majore de restimulare a relaţiilor economice externe în 2013. Consolidarea Parteneriatului Strategic cu SUA pe componenta economică este imperativă. Potenţial există. SUA au fost în anul 2012 al 13-lea partener comercial al României la exporturi. România exportă 1,9% din bunurile şi serviciile sale către SUA, reprezentând 0,858 miliarde de euro. Faţă de anul 2011 exporturile către SUA crescuseră în 2012 cu 7,6%. În ceea ce priveşte importurile din România, SUA sunt al 18-lea partener comercial al României, cu o pondere de 1,5%, reprezentând 0,813 miliarde de euro.