Sotheby’s şi Christie’s, cele mai mari case de licitaţie din lume, se întrec pentru banii bogaţilor de două secole. Mereu atenţia publicului a fost pe obiectele de preţ, de la vaze scumpe la picturi de Van Gogh, care şi-au schimbat proprietarii cu ajutorul specialiştilor angajaţi la cei doi rivali. A fost însă nevoie ca un acţionar să facă scandal pentru ca şi strategiile firmelor să fie puse sub microscop, scrie The Wall Street Journal.
În timp ce Christie’s încearcă să atragă interesul oamenilor mai puţin bogaţi, care preferă să cumpere opere de artă pe internet, Sotheby’s s-a reconcentrat pe deservirea clienţilor săi tradiţionali, milionarii. Diferenţa de abordare este vizibilă în galeriile din New York ale celor două case. Vizitatorii sunt nevoiţi să urce la etajele superioare din turnul de sticlă al Sotheby’s până ajung să vadă un tablou sau o sculptură scumpă, în timp ce oferta la Christie’s include canapele şi măsuţe de cafea.
Efectul se vede în cifre. Vânzările de obiecte de artă ale Sotheby’s au scăzut cu 7% anul trecut, la 5,4 miliarde de dolari. Christie’s, deţinută de miliardarul francez François Pinault, a anunţat vânzări de 6,3 miliarde în 2012, cu 10% mai mult decât în anul precedent. Christie’s şi-a menţinut avantajul şi în prima jumătate din 2013, cu vânzări de 3,6 miliarde de dolari, comparat cu 3,1 miliarde de dolari la Sotheby’s.
Daniel Loeb, un investitor şi colecţionar care deţine 9,3% din acţiunile Sotheby’s, a criticat strategia „incoerentă“ în ceea ce priveşte internetul a casei de licitaţii, cât şi lipsa de agresivitate în atacarea segmentului de artă contemporară, dominat în ultima vreme de Christie’s. Într-o scrisoare adresată acţionariatului, Loeb a cerut demisia preşedintelui şi CEO-ului William Ruprecht.
Sub conducerea lui Ruprecht, Sotheby’s a renunţat acum opt ani la a mai organiza vânzări de mobilă sau