Tesco nu este singurul grup străin care se confruntă cu probleme în Turcia. Anul acesta, grupul spaniol Dia a vândut pachetul majoritar deţinut în divizia turcă către Yildiz Holding, grup care deţine propria reţea de magazine cu discount.
Lanţul german de bricolaj Praktiker şi-a închis cele nouă magazine din Turcia după mai multe încercări de a le vinde. Carrefour a cedat controlul majoritar asupra afacerii locale, începută în 1993, grupului turc Sabanci, scrie Financial Times.
Totuşi, piaţa turcă de retail se află în creştere accelerată. Vânzările bunurilor de consum au crescut cu 14% în primul semestru comparativ cu aceeaşi perioadă din anul trecut, la o valoare de circa 20 miliarde de dolari, potrivit firmei de cercetare Nielsen. Şi atunci, de unde vin problemele pentru retailerii străini?
„Nu cred că firmele străine au prea mari şanse. Este o piaţă foarte fragmentată şi greu de consolidat, tocmai pentru că băştinaşii o duc bine“, spune Haluk Dincer, şeful operaţiunilor de retail şi asigurări la Sabanci, unul dintre cele mai mari conglomerate din Turcia.
În plus, grupurile care vor să-şi facă exit-ul din ţară află deodată că jocurile pe piaţă sunt făcute de cumpărător, nu de vânzător.
„În general vorbim despre active neperformante, greu de vândut. În plus, retailul e pe boom în Turcia, există 70 de centre comerciale în pregătire, astfel că locaţia nu valorează mare lucru. Într-o piaţă atât de dinamică, terenurile devin inutile după câţiva ani“, mai spune Dincer.
Provocările pieţei turce sunt deosebit de grele pentru retailerii de electronice, care se confruntă în plus cu impactul volatilităţii lirei asupra bunurilor achiziţionate în mare parte în valută.
Luna trecută, Dixons a anunţat că îşi va vinde divizia ElectroWorld, aflată pe pierdere, către firma turcă Bimeks, un retailer local de echipamente electri