Tata Nano, maşina minimalistă cu un preţ de 2.000 de dolari, a fost concepută ca să revoluţioneze transportul în India şi în alte state în curs de dezvoltare. Însă revoluţia low-cost nu s-a mai produs. După vânzări slabe pe piaţa autohtonă şi exporturi în scădere, Nano este o povară pentru profiturile Tata Motors, al patrulea constructor auto din India, care este obligat acum să găsească un nou mod de a promova „cea mai ieftină maşină din lume“.
„Când cineva cumpără un Nano, inevitabil se găsesc mulţi care să întrebe: «De ce? De ce ai cumpărat maşina asta?»“, spune Delna Avari, director de marketing la Tata, citată de The Wall Street Journal.
Alvari este una dintre cei care încearcă să schimbe ideea că Nano este doar „o maşină ieftină“. Nano a fost proiectată pentru a fi maşina cu cele mai mici costuri de fabricare din lume. Prima versiune nu avea aer condiţionat şi nici casetofon şi un singur ştergător de parbriz. Interiorul nu avea torpedou, iar scaunele îmbrăcate într-o pânză subţire nu se puteau regla.
Constructorul auto a constatat însă că clienţii indieni care încearcă să urce pe scara socială către clasa mijlocie îşi doresc maşini ieftine, dar nu unele care şi par ieftine. În cele din urmă, ei sunt dispuşi să plătească mai mult pentru o maşină cu o imagine mai „premium“.
Nano nu a avut priză nici la clienţii tineri care îşi căutau prima maşină. „Nu mi-a plăcut zgomotul motorului. Suna ca o ricşă motorizată“, spune Kuna Bahl, un vânzător de 28 de ani. El a cântărit achiziţionarea unui Nano în 2011, dar a optat pentru un Hyundai i10, simţitor mai scump, dar cu un motor mai puternic care făcea faţă la drumurile de munte din zona unde lucrează.
Tata încearcă acum să reinventeze Nano pentru a acapara o felie mai mare din segmentul tinerilor sub 35 de ani. Varianta cu toate dotările, precum sisteme audio cu patru boxe, tor