Amenzile propuse iniţial de reprezentanţii Ministerului de Interne au fost uşor îmblânzite la Guvern. Nivelul pentru abaterile considerate principale cauze ale accidentelor rutiere şi ale numărului mare de morţi de pe şosele rămâne însă destul de ridicat.
Guvernul a trimis noul Cod Rutier la Biroul Permanent al Parlamentului, pentru a intra în procedură legislativă normală, au precizat surse parlamentare pentru „Adevărul“. Astfel, luni, proiectul va ajunge pe masa Comisiei juridice a Senatului sau a Camerei Deputaţilor.
„Precedentul proiect de cod rutier a mers mai întâi la Senat, apoi la Cameră, forul decizional. Cred că aşa va fi şi acum“, au precizat aceleaşi surse. După ce va trece de comisii, noul proiect de lege va fi suspus votului în plenul Parlamentului, de unde va fi trimis la Cotroceni spre promulgare, procedură care va necesita timp.
Modificările din noul Cod
Dacă proiectul noului Cod va trece de Parlament în forma actuală atunci amenzile de circulaţie vor putea fi plătite oriunde în ţară într-un cont unic deschis la Trezoreria Statului. Şi pentru că în acest moment doar 25% din şoferii contravenienţi îşi plătesc amenzile, autorităţile au hotărât să condiţioneze dreptul de a conduce de plata amenzilor.
Astfel, din momentul în care agentul rutier dispune sancţiunea, contravenientul are două opţiuni: fie plăteşte în 48 de ore jumătate din amenda minimă prevăzută de lege pentru fapta comisă, fie achită valoarea integrală a sancţiunii în cel mult 30 de zile.
După această perioadă, Poliţia Rutieră verifică în evidenţele Trezoreriei dacă banii au fost viraţi. Dacă nu, în maximum 5 zile, agenţii de circulaţie îi vor trimite contravenientului o notificare la domiciliu, moment din care şoferul mai are la dispoziţie 15 zile ca să demonstreze că şi-a achitat contravenţia, dovada putând s-o facă prezentând chitanţa de plată a amenz