Unul din subiectele cel mai adesea trecutesub tăcere, ocultate sau manipulate ale „biografiei secrete” a spionilor a fost mediul social şi profesional din care proveneau. Situaţia se explică prin faptul că serviciile/agenţiile de informaţii, înşişi agenţii, doreau „să o rupă cu totul cu trecutul,” deci cu originea lor, ceea ce diminua şansele identificării, găsirii „punctelor slabe”, deci a anihilării lor.
Dincolo de „legende”
Una din metodele preferate ale serviciilor de spionaj era crearea unei „legende”, deci a „fabricării” unei noi identităţi a agenţilor, care mergea până la ruperea oricăror legături cu mediul social sau familial din care proveneau.
Oricum, aducerea în discuţie a originii spionilor dă adesea posibilitatea identificării motivaţiei care i-a făcut să îmbrăţişeze această a doua profesiune ca vechime, cum s-a spus. De asemenea, o investigaţie socio-istorică a mediului originar al spionilor (din păcate prea puţin avută în vedere) poate elucida unele trăsături ale personalităţii, „stilului” lor şi chiar a „luminării” unor episoade controversate ale istoriei activităţilor informative.
De la prinţese la sclavi
Nobilii
…reprezentanţii diferitelor lor categorii, au făcut parte din categoria socială care avea cele mai multe şanse de a practica spionajul, mai ales în perioadele de început ale activităţilor informative. Integrarea lor în aceste acţiuni se explica prin dorinţa de a promova pe trepte cât mai înalte ale ierarhiei acestei categorii sociale.
PotrivitBibliei (“Cartea regilor”), Jezebel (875-843 î.C.), prinţesă feniciană, fiica lui Ethbaal, regele Sidonului, Jezebel devine o agentă a tatălui său, acceptând să aducă în Samaria spioni ai acestuia în vederea convertirii evreilor.
Deşi de origine nobilă, La Malinche (1496–1529) a fost vândută, la un