Un conflict subtil, tacut si extrem de important pentru Romania are loc in interiorul Bisericii Ortodoxe, iar implicarea unei parti a clerului din Moldova in protestele anti-Chevron reprezinta declinarea publica a acestui conflict. E un posibil conflict intre factiunea pro-occidentala a bisericii si factiunea traditionalista, nationalista, cu radacini adinci in Moldova saraca. Disputa se duce la virful bisericii, iar importanta lui face ca reprezentantii miscarii nationaliste sa se pozitioneze dur in chestiuni de mare impact public. Gazele de sist acum, la fel ca pasapoartele biometrice in urma cu doi ani, sint motivul perfect pentru ca traditionalistii sa-si afirme dispretul fata valorile occidentale si aderenta la o doctrina care, explicit sau implicit, respinge progresul.
Zeci de preoti si chiar ierarhi din zona Moldovei au pozitionat Biserica Ortodoxa drept lider de initiativa intr-un conflict dur cu compania americana Chevron si autoritatile care au acordat autorizatiile necesare pentru a incepe explorarea presupuselor zacaminte de gaze de sist in trei perimetre din judetul Vaslui.
Slujba in toiul noptii printre protestatarii de la Pungesti, preoti care aduc credinciosii la mitinguri anti-gaze de sist si infiereaza subjugarea Romaniei de catre Occident, campanii de informare anti-Chevron in biserici si camine culturale. Toate sint ipostaze comune in ultimii doi ani in Moldova. Si nu sint o surpriza. Cum s-a ajuns aici, cum s-a ajuns ca toate aceste manifestari care resping dialogul sa aiba loc sub tacerea complice a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei - care gestioneaza treburile bisericesti in zona?
E clar ca exista mai multe motive: drame personale (precum cea a parintelui Vasile Laiu din Birlad), lipsa de informatii, ingrijorarea reala in fata riscurilor inerente, dezinformarea practicata de persoane interesate. Dar amploarea im