România redevine cimitirul autoturismelor mai vechi de zece ani din Europa. Mai mult de jumătate dintre autoturismele înmatriculate în ultimele cinci luni sunt rable "second-hand" din import.
Numai în trei luni (iunie – august 2013) numărul vechiturilor de import, înmatriculate în România (37.176), l-a depăşit pe cel al maşinilor indigene casate în tot anul 2009 prin programul "Rabla" (32.327). Invazia este consecinţa modificării timbrului de mediu, de către Guvernul Ponta, în martie 2013, care prevede reduceri de la 73%, pentru maşinile mai vechi de 10 ani, până la 90% pentru vehiculele înmatriculate în urmă cu mai mult de 14 ani.
Rable de import, în top
Ultimele date publicate de Direcţia Regim Permise Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că între lunile iunie şi august 2013 au fost înmatriculate 37.176 de hârburi din import, mai vechi de zece ani. Situaţia este cu atât mai alarmantă, dacă observăm că numărul vechiturilor depăşeşte jumătate din totalul înmatriculărilor în perioada analizată. Vârful a fost atins în luna iulie, când din 30.843 de autoturisme înscrise, 55% (16.827 auto) au fost hârburi din import vechi de peste zece ani.
Dealerii auto apreciază că tendinţa va fi una de uşoară creştere. "Scăderea din august este datorată, probabil, faptului că samsarii au plecat să-şi facă vacanţa. Este revoltător cum ne furăm singuri căciula. Pe de o parte, cheltuim sume uriaşe din banii publici pentru a scoate hârburile din circulaţie, iar pe cealaltă permitem importurile de vechituri pentru care vom plăti să le scoatem din circulaţie, ulterior", ne-au spus surse din piaţă.
Evaziune de 365 milioane de euro
În 2011 şi 2012 au fost înmatriculate 269.438 de autoturisme second – hand, cele mai multe din import, pentru care statul român nu încasează TVA. "La un preţ mediu de 7.000 de euro, TVA-ul este de circa 365 de milioa