Una dintre puţinele locomotive cu aburi „Malaxa”, construită în uzinele celebrului inginer Nicolae Malaxa în perioada interbelică se „odihneşte” de mai bine de 18 ani la fier vechi în Bistriţa. Autorităţile locale vor să o salveze, să o transforme în bun de patrimoniu şi să împodobească Gara Bistriţa-Nord cu ea.
Locomotivele „Malaxa” s-au numărat printre cele mai puternice, fiind dedicate remorcării trenurilor grele de marfă. Statul român a achiziţionat câteva în primă fază de la germani, după care a cumpărat licenţa şi le-a fabricat în ţară.
Prima locomotivă a fost fabricată în România în 1927, fiind botezată de Regele Ferdinand I şi de Regina Maria la Bucureşti. Au fost fabricate în jur de 800 de locomotive, iar azi găsim întregi în toată ţara mai puţin de 10.
Locomotiva cu aburi seria 50645, fabricată în 1928 la uzinele celebrului inginer şi industriaş Nicolae Malaxa se află la Bistriţa încă din anul 1984. Printr-un ordin al ministrului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor din acea vreme, aceasta a fost adusă de la Mureş, unde făcea drumuri cu convoaie de marfă între Deda şi Războieni.
Dacă unele „surori” de-ale ei au ajuns pe la penitenciare unde făceau apă caldă pentru deţinuţi, locomotiva cu seria 50645 a ajuns în curtea Combinatului de Prelucrare a Lemnului din Bistriţa, apa şi aburul fierbinte produse fiind folosite pentru frământarea lemnului pentru mobilier. Aceasta a fost dată în administrare operativă CPL-ului, adică unei societăţi cu capital de stat.
Nu se ştie cum, locomotiva a fost cumpărată de către un şef de serviciu de la Mopal (fostul CPL) în anul 1995. În acelaşi an, la câteva zile de la tranzacţie, aceasta a fost dusă la fier vechi, în curtea Remat Bistriţa.
De 18 ani locomotiva zace în curtea societăţii comerciale care se ocupă cu fierul vechi. Între timp i-au