Dacă în Europa în criză veştile bune despre mari proiecte de infrastructură, necesare creşterii competitivităţii economiilor, sunt rare chiar şi în ţările dezvoltate, Turcia se laudă de ieri cu primul tunel intercontinental subacvatic din lume, un proiect titanic de 3,4 miliarde de euro cu rădăcinile în timpul Imperiului Otoman care leagă Europa de Asia pe sub strâmtoarea Bosfor. Iar guvernul turc are planuri şi mai ambiţioase, precum un canal gigantic paralel cu strâmtoarea.
Tunelul descris ca fiind „proiectul secolului“ de către guvernul turc are 13,6 kilometri în lungime, din care 1,4 kilometri de întind pe sub Bosfor, strâmtoarea care leagă Marea Neagră de Marea Marmara şi separă Europa de Asia. El va servi metroului din Istanbul. Despre partea subacvatică, oficialii guvernamentali spun că este tunelul aflat la cea mai mare adâncime din lume, la 60 de metri sub nivelul mării, scrie AFP.
Tunelul străbate o zonă cu puternică activitate seismică, dar oficialii au asigurat că poate rezista unui cutremur de magnitudinea 9, unul devastator. Ministrul transporturilor Binali Yildirim a descris tunelul ca fiind „cel mai sigur loc din Istanbul“. Secţiunea submarină a fost construită prin scufundarea unor segmete din beton într-un şanţ excavat la adâncimea de 60 de metri. Segmentele au fost ulterior îngropate.
Principalul finanţator este Banca Internaţională pentru Cooperare a Japoniei, cu o contribuţie de 735 milioane euro. Construcţia face parte dintr-un proiect mai mare denumit „Marmaray“ care include modernizarea actualelor linii de tren subteran pentru crearea unei linii de 76 de kilometri care să facă legătura între Asia şi Europa.
Linia Marmaray ar trebui să aibă 37 de staţii. Secţiunea inaugurată ieri are doar trei staţii, notează The Independent.
Într-un final, sistemul feroviar „va lega Londra de Beijing făcând conexiuni glob