Un nou studiu al experţilor de la Institutul „Viitorul”.
Institutul IDIS Viitorul, organizație a societății civile care monitorizează succesele și nereușitele guvernării a lansat astăzi un nou studiu despre evoluția transporturilor peste Nistru în ultimii aproape trei ani trecuți de la reluarea negocierilor în formatul 5+2. Relatează Alla Ceapai:
La trei ani de la reluarea negocierilor în formatul 5+2, singurele succese pe care le-au obţinut Chişinăul şi Tiraspolul în dosarul transporturilor sunt agrearea designului plăcuțelor de înmatriculare pentru automobilele din stânga Nistrului şi reluarea circulaţiei trenurilor prin regiunea de est, constată experţii. Deocamdată, fără soluţii rămân un şir de alte probleme majore, printre care deschiderea podului de la Gura Bâcului şi eliberarea actelor de transport care ar asigura accesul mărfurilor şi pasagerilor din regiunea transnistreană pe arena internaţională.
De ce se avansează lent în găsirea unor soluţii care ar urma să uşureze circulaţia peste Nistru? Îşi face efectul excesiva politizare a subiectului, dar şi condiţionările reciproce înaintate de Chişinău şi Tiraspol, spune expertul Corneliu Ciurea:
„Chişinăul vrea deschiderea circulaţiei pe podul Gura Bâcului, pentru transnistreni acesta nu este un subiect vital. Din această cauză, ei cer, la rândul lor, eliberarea autorizaţiilor de transport la circulaţia internaţională. Dincolo de faptul că părţile se condiţionează reciproc, există un principiu nescris că până nu negociem întreg dosarul nu cădem de acord asupra unor chestiuni punctuale, adică nimic nu este acceptat până când totul nu este acceptat.”
Modul în care ar putea activa transportatorii de mărfuri şi de pasageri din stânga Nistrului în traficul internaţional a fost discutat acum două luni în cadrul grupului de lucru, însă fără anumite rezultat