E MODA ASOCIERII
STRĂINULUI FIX
CU UNGHIURI DIFERITE
DE PELERINAJ
● E moda asocierii competiţiilor sportive cu numele sponsorilor. Primei divizii din ţară i se spune Liga 1 Bergenbier, Cupei României i se adaugă numele unei alte beri – Timişoreana. Moda nu e numai la noi. În Anglia, primei divizii fotbalistice Premier League i s-a adăugat numele unei bănci – Barclays. Dar se pare că sportul se îmbină mai ales cu băuturile, fie ele şi greu de băut pentru sportivi. Compania Red Bull deţine două echipe de Formula 1. Şi, mai nou, aud că ierarhia echipelor naţionale de fotbal se numeşte clasamentul FIFA Coca-Cola. Parcă ar fi vorba de numele unei maimuţe. (A. M.)
● Cum mai tot timpul sîntem timoraţi cînd se vorbeşte despre comportamentul românului în străinătate, iată cîteva mostre de comportament al străinului în străinătate: într-un resort de bungalow-uri, trezirea o dădeau aproape zilnic turiştii nemţi şi a lor voce răsunătoare – hăhăiau, urlau, se simţeau bine – la 6 dimineaţa; în altă ipostază, la aterizarea avionului pe pista de la Otopeni, un francez spilcuit şi delicat şi-a pus dintr-odată piciorul pe scaun începînd să-şi lustruiască pantoful; într-un sit arheologic milenar din Cappadocia, o domnişoară anglo-saxonă şi-a imaginat probabil că un loc întunecat poate fi folosit şi pe post de toaletă. Cu alte cuvinte, cîte bordeie, atîtea obiceie. (S. G.)
● Obiecte care, altădată, ni se păreau teribil de preţioase şi greu de achiziţionat, acum ni se oferă, aşa, pe nepusă masă: de pildă, un telefon fix. De la Romtelecom. Cineva ne-a sunat, ni l-a oferit şi, pentru că persoana care i-a răspuns nu s-a bucurat destul, a întrebat: „Şi de ce nu sînteţi încîntaţi?“ (I. P.)
● Scafandrii ruşi au recuperat din lacul Cebarkul o piatră de 570 de kilograme, de fapt un fragment al meteoritului vedetă, filmat din o sută de unghiuri difer