Sparte de gropi ori chiar fără să fi văzut vreodată asfaltul, fără linii de marcaj şi fără indicatoare, pe drumurile de prin Bihor nu ştii niciodată peste ce dai. Comunale, judeţene ori chiar naţionale, şoselele par că sunt ale nimănui, iar singurele autorităţi care le patrulează sunt poliţiştii ce pândesc, aproape invariabil, doar vitezomanii.
În timp ce-i lasă să bâjbâie pe şoferi, cei care răspund de starea drumurilor ridică neputincioşi din umeri: indicatoarele sunt scumpe şi căutate de hoţi, care le fac dispărute în scurt timp după montare.
Obligaţii ignorate
Codul Rutier impune administratorilor de drumuri "să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje conform standardelor în vigoare şi să le menţină în stare corespunzătoare". Menite să avertizeze participanţii la trafic, să reglementeze circulaţia, să-i orienteze şi să-i informeze, indicatoarele ar trebui să nu lase loc de dubii. Numai că pe multe din drumurile din judeţ lipsesc cu desăvârşire...
De pildă, pe drumul judeţean DJ 767, care leagă şoseaua E60 de satul Ineu, tronsonul de aproximativ 5 kilometri până la intrarea în localitate este lipsit, de ani de zile, de orice indicator. Asta deşi drumul are curbe care ar trebui semnalizate ca atare, două poduri peste Crişul Repede şi o intersecţie cu un drum comunal. În plus, marcajele sunt aproape cu totul şterse, greu de ghicit.
La nimereală
Aceeaşi situaţie se regăseşte şi în sudul judeţului, în comuna Lunca. La intersecţia între E79 şi drumul comunal DC 243, şoseaua care duce spre satul Şuştiu se îngustează la o singură bandă, dar şoferii nu au cum să afle asta întrucât nu este montat niciun indicator de avertizare.
De altfel, după cum un cititor al BIHOREANULUI a sesizat, şoferii nu au cum să ştie nici măcar dacă au intrat sau nu în sat, căci niciun astfel de indicator nu există. În ciuda