de Dragoş BAKO
dragosbako@tribuna.ro
04 noiembrie 2013 22:28
2 vizualizari
A-A+ Cum bagi zece ruşi într-o cabină telefonică? Pui o sticlă de vodcă înăuntru. Cum muţi un oraş într-un supermarket? Anunţi nişte promoţii, nişte reduceri. Nu trebuie să fie mari, treizeci de procente sunt suficiente pentru a muta turmele, pardon, cumpărătorii, din case, între rafturi. Există în complexul comercial de la ieşirea din oraş prin Şelimbăr un hipermarket, care, foarte curând, îşi va schimba pălăria. Adică, nu se va mai chema ca până acum, ci altfel, vor fi alte produse, dar modificările nu sunt de proporţii. Pentru că se va schimba firma de deasupra intrării, o parte din marfă trebuie vândută. Şi, pentru a o vinde mai repede, comercianţii au apelat la strategia reducerilor. Nu vă gândiţi la cine ştie ce chilipiruri, se reduce puţin din preţurile - şi aşa - umflate. Pentru cumpărător - însă - nu contează cuantumul reducerii, e irelevantă necesitatea produsului, importantă e afacerea ce se întrevede unduindu-se, cu un "Vino încoace!" irezistibil. Duminică, habar neavând ce balamuc a iscat viitoarea schimbare, am mers la magazinul cu pricina, pentru cumpărăturile curente. Intrând, am avut senzaţia că urmează ceva rău, judecând după aglomeraţie: Mi-am zis că sfârşitul lumii a trecut, cutremurele s-au isprăvit, americanii au lăsat-o mai moale cu războiul. N-am auzit să ne dea târcoale vreo foamete. Şi-atunci? Ce era cu puhoiul de lume, cu oamenii care alergau printre rafturi, doar doar or prinde de coadă oferta ce era să fie înhăţată de vreunul mai iute de mână? M-a lămurit un afiş care explica modificarea pălăriei şi anunţa reduceri. Pe urmă, m-au luminat dialogurile directe şi telefonice ale unora dintre cumpărători: "Alo! Îs aici, la magazin. Au ochelari din ăia 3D cu încă ceva. Îs la reducere. Cum ce să faci cu ei? N-auzi că îs reduşi? Îi iau şi vedem după ai