Maia Morgenstern a acceptat o provocare imensă, aceea de a participa la transpunerea pe peliculă a uneia dintre cele mai interesante nuvele ale lui Mircea Eliade, Domnişoara Christina. Este vorba de o nuvelă cu subiect fantastic, în care personajele se confruntă cu un strigoi, cu un vampir (interpretările sunt diverse) care bântuie un conac boieresc. Pelicula regizată de Alexandru Maftei a stârnit deja interesul cineaştilor europeni. Actriţa Maia Morgenstern a acceptat să acorde un interviu României libere.
Aţi participat la transpunerea pe peliculă a unei nuvele de Mircea Eliade, unul dintre intelectualii marcanţi. Cum a fost?
Maia Morgenstern: Cel mai interesant a fost în perioada de pregătire, în care ce făceam? Repetam! Ce are actorul de făcut? De învăţat textul! Dincolo de asta, o spun, aşa, cu un pic de umor, era felul în care cercetam scenariul şi iarăşi nuvela, şi iarăşi opera literară, şi înapoi la scenariu pentru a ne explica, pentru a înţelege atât cât am putut, pentru a ne pune întrebări. Această operă – ca, probabil, toate operele literare, ca toate operele de artă în adevăratul sens al cuvântului – te determină să îţi pui întrebări, să cauţi propriile tale răspunsuri şi apoi să vezi cum te raportezi la acea operă de artă. Pentru noi, ăsta a fost demersul esenţial. Şi răspunsurile pe care ni le dădeam, şi ceea ce era astăzi valabil şi funcţional căpătau mâine altă dimensiune, a fost extrem, extrem de interesant.
Nu este prima scriere a lui Mircea Eliade care inspiră un scenariu de film. Cum explicaţi interesul lumii cinematografice faţă de aceste opere literare?
Maia Morgenstern: Eu nu i-aş spune interes, i-aş spune curaj al lumii cinematografice, al cinematografiei în general, al cinematografiei în special! E absolut o comoară, un filon, o bogăţie imensă ascunsă, ce este gata a se dezvălui sau, cel puţin, a se lăsa cercetată! Es